Klaar voor de langste rit

Van toen naar nu: alles over het Italiaanse Nordica

Voor iedereen die niet zomaar gaat skiën, maar van skiën houdt. Voor alle skiërs die van elke afdaling een onvergetelijke ervaring maken. En voor iedereen die hun liefde voor de sneeuw doorgeeft aan de volgende generatie. Nordica is er voor elke skiër die leeft voor een all mountain avontuur. Dit gaat uit naar de skischoenen en ski’s die ons meenemen op reizen die verder gaan dan we ooit dachten te kunnen gaan en die ons dichter bij elkaar brengen dan we ooit hadden gedacht te kunnen zijn. Samen hebben we een familie en gemeenschap gecreëerd. Zelfs in het door de wind geblazen gezicht van tegenspoed hebben we nooit opgegeven en toegegeven. We volgen ons eigen kompas, waar het ons ook brengt. Om dingen op onze manier te doen. Wij zijn Nordica. Vertrouwd sinds 1939.

Waar de noordelijke wind uit de Dolomieten en de zonnestralen uit de Golf van Venetië samenkwamen, brachten bergliefhebbers Adriano en Oddone Vaccari in oktober 1939 hun ervaring als ambachtslieden en leerhandelaren samen in een nieuwe business: bergschoenen. Na een aantal jaar stond de naam Nordica niet alleen gelijk aan bergschoenen, maar werd deze ook verbonden aan een toekomstig succes: skischoenen. In de winter van 1950 vertrok de Italiaan Zeno Colo naar Amerika. Op de Rocky Mountains werd hij twee keer wereldkampioen alpine skiën en schoot hij samen met Nordica naar de top van de wereld.

Tussen 1960 en 1980 werd Nordica een belangrijke keuze voor skiërs die op zoek waren naar een perfecte pasvorm en nauwkeurigheid. Eerst was er leer, daarna gelamineerd kunststof over de liner, aluminium buckles en flex index en bleef Nordica de meest moderne skischoenen ontwikkelen. In de jaren ’80 was Nordica het meest succesvolle merk in de gehele Alpen. Het optillen van alle kristallen awards door Pirmin Zurbriggen begon bijna een gewoonte te worden…

Aan het einde van de vorige eeuw gebruikte meer dan de helft van alle World Cup atleten de producten van Nordica. Een van hen was de Noor Kjetil André Aamodt, medaillewinnaar en meervoudig wereld- en olympisch kampioen. Een echte recordhouder in het verzamelen van belangrijke medailles en één van de eerste racers die vertrouwde op een ander product van Nordica: ski’s. In de jaren ’90 was het merk beroemd, vertrouwd door de wereld als een marktleider in de industrie en een waar icoon. De eigenaren van toen, de familie Benetton, hulden het merk in groen en lieten Nordica schitteren in de wereld van de sport: Formule 1, Moto GP, rugby. De naam van het merk betekende ‘sneeuw’, maar elke sporter, in welke sport dan ook, kende Nordica.

Vanaf 2002 ging de familie Zanatta verder met het verhaal van Nordica en met hun passie brachten ze het merk terug naar de top met gouden medailles. Nordica ambassadeur Felix Neureuther heeft onlangs het World Cup skiën gedag gezegd, maar het merk wordt trots gedragen door Dominik Paris, afkomstig uit Zuid-Tirol. Dominik Paris won onder andere vier keer de legendarische Streif in Kitzbühel. Met hem werd het merk weer wereldkampioen en werden er weer kristallen awards omhoog gehouden. Komend seizoen zijn de Dobermanns weer klaar om toe te slaan. De naam Nordica is gegroeid en schijnt net zo helder als in de vroegere jaren. Met de meest innovatieve technologieën is het merk weer een benchmark en het snelst groeiende merk in de ski industrie.

Nordica gaat door met het schrijven van geschiedenis en is klaar voor de langste rit.